Logistikfunderingar? Fråga Petter, han har många bra tips på lager.
Vi tar ett snack med Göteborgs Lokallots egen logistikexpert Petter Skoglund. På sitt CV har Petter en bakgrund hos Schenker och en karriär som logistikdirektör hos Papyrus, där han gjorde om hela deras centrallager i Jönköping.
https://lokallots.se/ Vad ska man tänka på när man planerar för lager och logistik?
–Först och främst läget. Att köra godset är den dyraste posten, så var dina kunder finns nånstans är i de flesta fall den mest relevanta parametern. Det är snittlängden på de totala avstånden till godsmottagarna som utgör kostnaden, så det gäller att göra sin matematik ordentligt. Men i stora drag kan man säga att om din marknad utgörs av Skandinavien, med Sverige, Danmark och Norge så är Göteborgsområdet lämpligaste placering, är det däremot hela Norden inklusive Finland så ska man tänka Stockholmsområdet. Om Sverige är huvudmarknaden så är Jönköping eller Örebro bra kandidater. Om du kommer ha små fraktvolymer är inte det geografiska läget lika avgörande.
– Sen får man inte glömma bort det här med rekryteringen. Det gäller att kunna få tag i bra folk som ska arbeta på ditt lager. Området där du väljer att placera dig har betydelse för vilken sorts medarbetare du får tillgång till. Många företag bortser ifrån att det faktiskt är ett HÅRT arbete det rör sig om. Jag brukar halvt skämtsamt säga att bondpojkar är de bästa lagerarbetarna, så det är alltså inte fel att söka sig bort från stora städer. Dock finns det andra aspekter på detta, till exempel att många företag använder sin logistikanläggning som mötesplats och till att visa upp sig. Man kan till exempel bygga ett konferensrum med glasväggar med utsikt över produktionen, dit säljare kan ta sina besökare. Eller så anlägger man showroom för sina varor i samma lokaler som logistikfunktionerna. Funderar man på såna idéer blir det en nackdel att placera sig alltför långt ut i obygden.
Men ytorna då, det är smart att ta höjd för höga hyllor eller?
–Höga lagerlokaler med 12 meter till tak har ju sina poänger. Men fokusera på vilka volymer du behöver få in och inte på takhöjder och kvadratmeterpriser. Antalet pallplatser är det viktiga. Dina varors beskaffenhet är det som påverkar lokalbehovet mest. Vilka typer av portar ska du ha? Behöver lastbilarna sidolastas? Gårdsplan och vändcirklar? Var medveten om att en 25-metersbil kräver 50 meter för att kunna svänga runt!
–Sedan är det flödena inom lokalen som ska optimeras. Det är till exempel lätt att glömma tänka på personalgångar så att det går att förflytta sig mellan omklädningsrum och lunchmatsal utan risk att hamna i truckarnas väg. När det gäller varornas strömmar så är det vanligt att man tänker: in i ena änden, ut i den andra. Men det är inte alls självklart att det är som man tror. Man ska designa inifrån och ut, för det gods som har mest rörelse. Det som snabbast åker in och ut kan vara 80% av dina volymer och det bör i så fall lagras ”längst fram”.
–Vi delar gärna med oss av våra kunskaper kring de här frågorna. När vi hittat den rätta lokalen, tveka inte att uppdra åt Göteborgs Lokallots att även göra logistikprojekteringen, avslutar Petter.